Home » 11 Golongan Diharamkan Syurga!

11 Golongan Diharamkan Syurga!

!Assalamualaikum!


Golongan yang diharamkan Syurga jika tidak sempat bertaubat :

1. Penagih arak
2. Orang yg memutuskan silaturrahim
3. Orang yang mengunakan sihir. 
4. Pemakan riba.
5. Pemakan harta anak yatim tanpa hak.
6. Orang yang derhaka kepada ibu bapa.
7. Lelaki yang dayus (membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya).
8. Orang yang mengungkit-ungkit pemberiannya.
9. Pemimpin rakyat yang tidak jujur.
10. Perempuan yang menyerupai lelaki. 
11. Orang yang sombong.

 Nabi saw. bersabda, "Tiga golongan yang Allah haramkan baginya Syurga, orang yang ketagih arak, anak yang derhaka kepada ibu bapa dan orang yang dayus (membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya)." (HR. Ahmad )

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian dia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga." (HR. Bukhari)

 Nabi saw. bersabda, "Tiga manusia tidak akan masuk Syurga, iaitu orang yang menderhakai kedua-dua ibu bapanya, lelaki yang dayus dan perempuan yang menyerupai lelaki". (HR. Nasa’i, Bazzar dan al-Hakim)

 Nabi saw. bersabda, “Tidak masuk syurga orang yang dalam hatinya terdapat perasaan sombong walaupun sebesar biji sawi.” (HR. Muslim)-sumber


p/s: semoga kita semua  bukan dari 10 golongan ini..aminn 

14 comments

17 June 2013 at 23:06

Masya Allah ! Aaaaminnn ~
Nice Sharing ~
Boleh Isyah Kongsi di blog Isyah ?
Nanti Isyah credit .

17 June 2013 at 23:11

@Nur Aisyah
boleh dear=)

17 June 2013 at 23:13

@nabila biela
Thanks akak :D

17 June 2013 at 23:27

Ya Allah, semoga Allah masih bukakan pintu taubat untuk kita semua... Amin...

17 June 2013 at 23:33

salam..nice sharing nabila..klau sy tak silap nabila eh y pernah p masjid yg suasanaya seakan madinah??asenya sy pernah terbaca dr blog nabila klau sy xsilap lah..heheh..

18 June 2013 at 04:05

@nur naa'irah
haah..blog sy lah tuh=)

18 June 2013 at 04:30

kadang2, benda yangpenting kita pandang remehkan. subahanallah

18 June 2013 at 05:25

haaa..betul lah..hehhe..tahun n bulan bape da entry tu??jenuh cari xjmpe..hehe..nk taip pun xigt da biela letak tajuk apa..hehe..saya de gtau kat kwn sorg blogger ni pernah p sane..huhu..so nk tnjuk kat diorg..

18 June 2013 at 06:47

@nur naa'irah
owh...ni link entry tu...hehe--http://www.nabilabiela.com/2013/04/aku-berada-di-mekah-atau-madinah-ni.html

18 June 2013 at 07:39

Nice sharing

18 June 2013 at 08:40

Dhasyat sungguh!. tp camne pulak yg penagih rokok ye? :)

18 June 2013 at 10:34

mohon share post ini, dakwahkan bersama :)

18 June 2013 at 19:57

nice sharing /:)
btw done follow.
follow back ye.
blackisswhite.blogspot.com

18 June 2013 at 22:17

kalau tak sempat taubat, memang terseksa lah dia. minta dijauhkan azab tu

Post a Comment

Terima kasih sebab komen..^_^

Purple Flame Pointer
 

Terima kasih sudi bacer^^