Home » , » Wang Hantaran Kahwin Mengikut Sijil?

Wang Hantaran Kahwin Mengikut Sijil?



Isu ni memang telah lama dihebahkan dan jadi gosipp hangat di sekalian mak jemah di Malaysia..kehkeh..aku jugak tak ketinggalan untuk join sama bersama mak jemah,mak senah dan mak-mak lain lagi untuk berbicara mengenai wang hantaran kawengg yang mengikut sijil atau status seseorang perempuan tu.

Aku yakin korang pom dah biasa dengar kan pasal hal ni...yang paling lawaknye kalau kat kampung siap menetapkan lagi harga wang hantaran kaweng mengikut sijil masing-masing...yang tak ada sijil tu pom ada disebutkan jugak..bahahaha..lawak-lawak.

Harga Biasa Yang diGosipkan

SIJIL
1) Tak Ada Sijil: RM3000-RM5000*paling murah*
2) SPM: RM5000-RM7000
3) DIPLOMA/STPM: RM7000-RM10000
4) IJAZAH: RM10000 dan keatas

STATUS
1) Anak Dara: Harga seperti diatas
2) Janda: RM3000-RM5000
3) Artis: RM20000 dan keatas*atas kefemesan*..

Bagaimana pula kalau perempuan yang ada Master dan PHD yew?kompem mahal lagilah kalau ikut sijil kan...ish-ish...kesian kat lelaki nak cari duit...lagi-lagilah kalau anak dato' or anak menteri...lagilah mahal kowt..*sabar jelah*

Persoalannya...relevan ke penetapan harga wang hantaran kawengg ni?kaweng untuk duit atau kaweng untuk nak bahagia??*kompiuss*

p/s: hakikat sebenar dalam Islam..semakin murah wang hantaran seseorang wanita itu..maka semakin mulia dia dipandangan tuhan*tak menyusahkan bakal suami*..^_____^

7 comments

25 February 2013 at 08:27

Jom join , hadiah gempak !

http://mymymushie.blogspot.com/2013/02/giveaway-gossip-girl.html

http://mymymushie.blogspot.com/2013/02/big-giveaway-by-cikgu-fizi-fizgraphic.html

25 February 2013 at 08:29

hehe,betul tu :)

25 February 2013 at 08:37

xd nafikan semakin semkin mulia tapi mnusia kabur dgn pndgn allah lebih kpd pndgn mnusia

25 February 2013 at 09:37

Betul2 melampau wang hantaran tu. Bersederhanalah dalam semua keadaan. Sedangkan satu perkahwinan itu dibina bukannya untuk sehari. Jadi lebih baik simpan je duit hantaran dan mas kahwin yang terlalu mahal itu untuk masa hadapan. Sederhana sudah lah kan.

25 February 2013 at 11:12

xkawen la ak mcm ni...hihihi

25 February 2013 at 12:04

kalau ikut sgt standard mcm ni memang lambat la kawen nya..huhu..

26 February 2013 at 07:55

para lelaki yg belum berkahwin sy rekemen pg minang anak org selatan thai....hantaran pon berbaloi, pandai masak tomyam, serta wajah yg ayu...hihihi

Post a Comment

Terima kasih sebab komen..^_^

Purple Flame Pointer
 

Terima kasih sudi bacer^^