Home » , » Petua murah rezeki

Petua murah rezeki



Kebosanan yang melanda diri aku petang tadi, membuatkan hati aku ni tergerak untuk membacer buku "Mudahnya menjemput rezeki" karya oleh Fathuri Salehuddin...buku ni buku adik aku...dah lama aku tengok tak ade orang sentuh..so, aku merajinkan diri untuk membelek buku ni..alhamdullilah..banyak tips dan petua yang dikongsi dalam buku ni untuk murah rezeki*tips yang sememangnya mudah*

Kita selalu fikir...semua yang kita ada hari ni adalah milik kita...padahal kita lupa semua yang kita ada hanyalah pinjaman kan??milik kita belom tentu jadi rezeki kita....contohnya..kita ade duit RM50..tibe2 duit tuh hilang...mulanya duit tuh milik kita kan?tapi bila dah hilang mungkin rezeki orang lain..begitulah analogi mudah yang mampu aku katekan*yela, aku ni bukan ustazah*..hee..so, analogi simple2 jew aku mampu kongsikan

Banyak sebenarnya amalan yang dapat kita amalkan untuk dimurahkan rezeki...harap amalan yang dikongsikan ni..akan memudahkan kita semua memperolehi rezeki dari Allah

Solat Fardhu
Kita ni selalu nak lakukan perkara sunat..tapi solat yang wajib ni kita selalu lengahkan...tak malu kah kita..ingin mintak sesuatu dari Allah..tapi solat kita abaikan....jangan pernah lengahkan serta tinggalkan solat..sebab nilah kunci utama dimurahkan rezeki*percayelah cakap aku*

Berzikir
Nak dapat pahala ni senangkan?tapi kita ni sombong.....kita boleh dapat pahala dengan mudah melalui zikir...waktu bila??lepas solat zikirlah subhanallah, alhamdullilah, allahuakbar...sebanyak 10 kali setiap satu..kalau darab dengan 5 waktu solat..kan dah banyak tuh??banyak fadilat zikir ni..antaranya:

1)Menghancurkan syaitan dan menghancurkan kekuatannya
2)Menyebabkan Allah redha dengan kita
3)Menenangkan hati
4)Hati dan wajah bercahaya
5)Menarik rezeki

Sebaik-baik amalan pun adalah zikrullah..seperti dalam hadis menyebut:
Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabatnya r.a. "Mahukah aku khabarkan kepada kamu mengenai sebaik-baik amalanmu yang amat suci di sisi ALLAH yang meninggikan darjatmu keperingkat yang tertinggi sekali, yang lebih mulia daripada menafkah emas dan perak (di jalan ALLAH) yang lebih utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan jihad,maka kamu tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan lehermu? Para sahabat berkata bahkan: "Apakah itu Ya Rasulullah?" Sabdanya:"Zikrullah."

Berdoa
Berdoalah selalu agar Allah memurahkan rezeki kita..tips untuk berdoa??yakin..yakin..yakin!!!yew..kita mesti yakin yang Allah akan makbulkan doa kita..apa ntah lagi kalau doa orang yang soleh dan doa yang orang yang dizalimi...percayelah dengan kuasa doa..doa kan senjata orang mukmin.


Bersedekah
Tangan tuh janganlah kedekut sangat..banyakkan sedekah....bersedekah kat mane-manelah..kat masjid ke..surau ke...tak pom bantu orang yang susah disekeliling kita...sekali kita sedekah..Allah akan gandakan jadi 10...memang kita tak nampak..tapi sebagai orang Islam kita mesti percaya dan yakin dengan janji Allah..
 Barangsiapa membawa amal yang baik maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan). (QS. 6:160)

Membaca Al-Quran
Banyak kelebihan jika selalu membacer AQ...dan banyak surah didalam AQ yang dapat memurahkan rezeki..antaranya surah Al-Waqiah...biasanya dibacer dimalam hari...seperti dalam hadis menyebut
Daripada Ibnu Mas’ud r.a., Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa membaca surah Al-Waqiah setiap malam, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya.” (HR: Al- Baihaqi)

Solat Dhuha
Dah penuh solat wajib?jom solat sunat Dhuha pulak..jika diamalkan selalu solat Dhuha ni..insyaAllah kita tak akan susah..dan Allah akan mencukupkan keperluan kita setiap hari..amin..
Sabda Nabi saw : Solat sunat Dhuha itu akan mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan) dan tidak ada yang akan memelihara sunat dhuha itu melainkan orang2 yang bertaubat.
Itu jew antara tips dan petua yang dapat aku kongsikan untuk memurahkan rezeki kita semua..jika ada silap dan salah..harap ditegur...yela..manusiakan sering melakukan kesilapan...samelah macam aku...aku kongsikan ni bukan nak cakap aku ni ustazah..tapi buat pendoman kita semua*aku tak naklah orang cakap aku kedekut ilmu pulak kan*..hee..so.lepas bcer mohon beramal yew....^^

p/s: aku pom masih belajar jadi solehah.....*dush...dush...dush*..motif?aku suke taip camtu...bahahaha

3 comments

21 January 2013 at 02:50

perkongsian yg baik...:)

21 January 2013 at 02:59

Terima kasih ^_^

21 January 2013 at 03:13

Allah juga berfirman yg bermaksud: "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram."

Bila hati kita tenang, dengan rezeki sekadar mn yg kita ada kita akan bersyukur... Apabila kita bersyukur Allah akan tambah lipat gandakan...

Post a Comment

Terima kasih sebab komen..^_^

Purple Flame Pointer
 

Terima kasih sudi bacer^^