My-Alia & Keajaiban Vitamin's Raya Giveaway!


Saya menyertai My-Alia & Keajaiban Vitamin's Raya Giveaway! anjuran http://www.my-alia.com/  dan http://keajaibanvitamin.blogspot.com/.Jom join sekali...:)

Hati yang telah mati...

Salam Ramadhan...
Hati yang telah mati?nak tahu tak tanda2 hati yang telah mati?ok..hari saya bagitahu yew cmne hati yang telah mati menurut Syeikh Ibrahim Adham:

1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya. 

2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda. 

3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya. 

4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya. 

5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya. 

6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.

7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya. 

8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya. 

9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri. 

10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. 

Banyak kan tanda hati yang telah mati,kalau ditengok balik rase macam takut sangat..sebab sy rase sy ade tanda2 ini...hmmmm kalau korang pom ada tanda2 ni,marilah kita same2 berubah....sesunggunya Allah itu Maha Pengampun...




p/s:Jagalah hati......jangan dikotori.....huhu

lin-handmade-greetings-card-july-2012

salam Ramadhan....
Jom msuk giveway ni gak...

SALAM RAMADHAN GIVEAWAY

Hye semue...aku msuk contest lg...lau nak join gak tekan jew gambar kat bwah ni yew....


"A GiveAway"

Salam Ramdahan...
Jom msuk contest ni...lau nak msuk,tekan jew gambar bwah ni yew

Bedak Arab Giveaway

Salam ramadhan...
Hari ni aku rase nk join GA bedak jew..hehe..hadiah nye nti tentulah bedak..lau korang nak jugak blehlah join sekali..kli jew kat gambar bedak bwah ni....

Sebab apa menangis?



Salam Ramadhan...
Ellllooooo....hari ni aku rase macam nak nangis jew..kenape??xde apelah aku saje jew cakap camtu sbb hari aku nak citer pasal menangis dan tangisan.Korang rase kan sebab ape kite menangis?Kalau tanye cmni mesti byak jawapan yang keluar kan...tpi sebenarnya bnyak sebab kita menangis ni taw..seperti kata Ibnu Qayyum, ada 10 jenis tangisan iaitu kerana:

1)kasih sayang dan kelembutan hati
2)rasa takut
3)gembira
4)menghadapi penderitaan
5)terlalu sedih
6)terasa hina dan lemah
7)untuk mendapat belas kasihan
8)ikut-ikutan orang menangis
9)orang munafik-pura2 menangis
10)untuk mendapat belas kasihan

Sebenarnya Allah yang menciptakan tangisan,ketawa,senyum.marah kerana ianya warna-warni dalam kehidupan kita.Cuba bayangkan dalam hidup kita ni ada perasaan gembira jew,mesti bosan kan?sebab tulah Allah menciptakan tangisan supaya kita tahu,dalam hidup kita  ni bukan selalunye nak main2 jew...tapi masa bila kita perlu menangis dan tidak?tangisan apa yang dibenarkan dan tidak dibenarkan?jom kita tengok......
 
Tangisan dapat memadamkan api neraka

Ada jenis tangisan nampak biasa sahaja tetapi air mata yang mengalir itu dapat memadamkan api neraka. Ini disahkan oleh Rasulullah SAW dalam satu hadis yang bermaksudnya: “Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”

Air mata yang dilarang

1. Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita. Bukankah Tuhan yang telah tentukannya? 
2. Janganlah menangis kerana menonton filem, itukan cuma lakonan saja. 
3. Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan. 
4. Janganlah menangis jika gagal dalam seleksi pekerjaan mungkin kita kurang membuat persediaan. 
5. Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah dan beramal. 
6. Janganlah menangis kalau tidak dinaikkan pangkat. Yakinlah, rezeki itu adalah pemberian Allah SWT.

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya: “Tidak ada sesuatu yang paling disukai Allah SWT selain daripada dua titisan dan dua kesan. Dua titisan itu ialah titisan air mata yang keluar kerana takutkan Allah SWT dan titisan darah yang tumpah di dalam perjuangan di jalan Allah. Manakala dua kesan ialah kesan berjuang di jalan Allah SWT dan kesan kerana menunaikan kefardhuan yang telah difardhukan oleh Allah.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)



 




P/S:Oleh itu.....simpanlah air mata kita untuk menginsafi atas segala kelalaian yang telah kita lakukan bukan untuk meratapi segala kesedihan yang kita hadapi,kerana Allah telah berfirman dalam Al-quran setiap kesusahan pasti ada kesenangan,jadi xmo sedih2 lagi taw...:)




Wonderful Facts!!


Salam Ramadhan.....
Hye...hari ni saya nak speaking sket,boleh?boleh jelah yew..hehe..hari nak bercerita pasal fakta lah plak.Fakta apa?tengoklah sendiri kat bawah ni....

A life without water
A person can live without food for about a month,
but only a week without water.



Honey
Did you know that to make one kilogram of honey,bees
have visit 4 million flowers.



No teeth to chew
Owls swallow their prey whole because they have no teeth.



Breakfast make you healthy.
Eating breakfast will help children's performance at school.
These groups of children scores higher on test and have fewer discipline problems
compare to children who skip their breakfast.So, always have your breakfast and 
make yourself healthy.




p/s:semue kat atas ni mmg fakta taw..bukan sy memandai tulis yew......

Harga SeBuah Iman...



Salam Ramadhan....
Ello semue...hari ni sy nak citer pasal harga sebuah iman seorang imam....jom same2 bace cerita yg best ni...

Beberapa tahun dahulu,ada seorg imam yg berasal dr Thailand telah dipggil ke Malaysia untuk menjadi imam tetap disebuah masjid di Malaysia.Telah mnjadi kebiasaan imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari,selepas imam tersebut membayar tambang dan duduk didalam bas,dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yg lebih daripada yg sepatutnya sebnyak 20 sen.

Sepanjang perjlanan imam tersebut memikirkan ttg wang 20 sen tersebut. "Perlukah aku memulangkan 20 sen ini?",imam tersebut bertnya kpd dirinya."Ah......syarikat bas ni dah kaya.....setakat 20 sen ni..nak beli tosei pun xcukup",kata imam tersebut.

Apabila tiba dihadapan masjid,imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti. Ketika imam tersebut ingin turun sahaja drpd bas,tiba2 seakan akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling kearah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20sen tersebut."Tadi kamu beri sy wang baki terlebih 20sen",kata imam kpd pemandu bas tersebut.

"Owhhh.....time kasih!Kenapa awak pulngkan 20sen ni?..kan sedikit jew nilainya",pemandu bas tersebut berkata.Imam tersebut menjawab,"wang tersebut bukan milik sy,sebagai seorang muslim sy wajib berlaku jujur".

Pemandu bas tersebut tersenyum,dan berkata,"sebenarnya sy sengaja memberi wang baki yg lebih sebnyak 20sen ni,sy nak uji kejujuran kamu wahai imam.Saya sudah berkali-kali berpikir untuk memeluk Islam".

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan.Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan,"Astaghfirullah!!!,ampunkan daku ya Allah...aku hampir menjual harga sebuah iman dengan 20sen!!!.

Haa korang semue..apa yang korang dapat dr cerita ni?bnyak kn pengajarannya..kita mybe xtahu tindakan kita terhadap org lain, kadang-kadang org yg beragama lain menggangap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam.Jadi selalulah mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan kita yew........



P/S:suke sangat citer ni..tulah kongsi ngan korang semua..kalau korang suke..share jew k........

Malaikat mengulangi Doa..


Salam Ramadhan....
Hye smue,sihat?harap semuenye baik2 hari ni.Pernah x dengar kalau kita doakan orang lain tanpa pengetahuan orang tu,doa kita tu termakbul n malaikat pun same2 mendoakan kita dengan doa yang kita doakan kat kawan kita?Sebenarnye dari dulu lg saya tahu perkara ni taw,tapi sy pelik sangat kenape ade jugak org yg bgtaw doa dia kat orang yang dia doakan tu..hehe..tapi biasalah tu,kita ni kadang2 lupa...n ade jugak yang tahu,tapi buat2 lupa....xpelah..start hari ni kita ubah cara kita,bila berdoa janganlah bgtahu orang yg kita doakan tu yew...:)
"Doa seseorang  muslim terhadap saudaranya yang tidak nampak,dekat kepalanya ada malaikatyang bertugas dengannya.Tiap-tiap berdoa untuk saudaranya untuk kebaikan,maka maliakat berkata:.....amin dan bagi engkau seumpama itu juga."(Riwayat Ahmad) 
p/s:Berdoalah...doa pun satu ibadah taw..dpat pahala:)......

Mak aku tak bagi kawin selagi....





Salam Ramadhan...
Hye semue..harap hari ni hari yang ceria dan membahagiakan. Bahagia?anda bahgia skrg?knape?dah kawin ek?adoiiii..apelah,xkanlah bahagia tu datang semata-mata sbb dah kawen,byak sbb lagi kite bhagia kan. Hari aku nak citer sket pasal mak aku xbagi aku kawen..hehe...ni antara sebab mak aku xbagi aku kawen lagi..

1. selagi tak abis belajar,jangan berangan nak kawin
 2.selagi xdapat kerja lepas belajar pun xleh brangan gak

Adoiiii,kenape mak aku cakap cmni?sbb mak aku cakap perempuan sekarang perlulah ad kerjaya dulu sebelum kawin,sbb banyak kes peceraian yang berlaku sekarang, dan anak2 lah menjadi mangsa jika ayah yang xbertggugjwab. Sekurang-kurangnye kalau mak ade kerjaya,bolehlah tanggung anak2..betol x??tapi x dapat dinafikan,skarang ramai yang kawin muda bahagia...ye betol...tapi tengoklah siapa orang tu..hehehe..kalau saya ni xboleh lg kowt...sebab kurang matang lagi..huhu..tahniahlah siapa yang kawin muda tapi bahagia..sebab dalam islam pun menggalak kan kawin diusia muda untuk mngelakkan maksiat..

"Rasulullah bersabda : Barang siapa diantara remaja yang berkahwin dalam usia muda, maka menangis lah syaitan. Dan ia (syaitan) mengeluh : Aduh celaka aku, agamanya telah terpelihara dari godaanku." (HR Ibnu 'Addi).."
sape2 yang mak bagi kawin muda...kawin jelah..hehe..tapi saya kena tunggu  3 tahun lagi..huhu...tapi xpew..saya akan tggu saat yang bahagia tu..:)

p/s: Bagi yang dah mampu n mak da bg lampu hijau...kawinlah cepat2 yew..

Bercakaplah benar, walaupun pahit...






Salam Ramadhan..

Hello semue..hari ni nak ckp psal bercakap benar. "Bercakap benar?"..eh saya selalu lah jujur bile bercakap, sape yg poyo sgt ni cakap dye slalu jujur?haha..saye rase smue org mesti prnah menipu kan,ala xkan xde?mase kecik2 dlu xde gak?xbaik  tipu...hehe...tapi sebenarnye dalam islam melarang kita menipu..macam dalam hadis kat bawah ni cakap

"Tanda-tanda munafik itu ada 3, jika ia bicara berdusta, jika ia berjanji mengingkari dan jika ia diberi amanah ia khianat."

Berdusta tanda2 munafik? korang tahu tak munafik tu apa? Makna munafik dari segi bahasa ialah mereka yang menyembunyikan perkara atau maksud yang sebenar.

Dari segi syarak ialah mereka tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan di dalam hati.
Sebenarnye orang munafik ni terdiri dari kalangan yang kufur gak...so..beware yew semue,pasni xnak tipu2 dah taw???








p/s: Dulu mase kecik2 pernah gak tipu mak..huhu..mak maafkan anakmu ni yew..korang semue pernah cakap bohong x?jom kongsi citer..hehe

berubah lebih baik






Salam Ramadhan......
Hope today,lebih bek dr cmalam....hye cmue,chat?arap semue chat2..sy rase smue org kat dunia ni nak jd bdak bek kn...btol x?sy ni xlah bek sgt...bse2 jew..ordinary person lah ktekan..hehe...tp sbnarnye jauh di sudut hati sy,sy slalu rse nk brubah jdi lebih baik..knpe???sbb sy slalu dgar ayat ni....

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik…."

eh xpercaye?prcaye lah..sbb sbnarnye ayat tu,ayat quran taw...dlm surah An-Nur...tulah sbb sy nk jd baik...n sy arap bakal imam sy pom nti baik...mcm dlm surah ni ckap..jadi sapelh kite nak persoalkan ape yg telah Allah ckpkan dr zaman nabi lagi,kan?

sbnarnye bkan tu jew sy nak brubah jd baik,bayk sbb lg knape sy nak jadi baik.... tp biarlah sbb tu mnjadi rahsia sy sorang..hehe..nak secret2 plak kan,alah bselah bukan smue bnde kte ley ckp kat orang kan...apa yang penting skrg ni............."kerjasama"...haha..gurau jelah..ape yg pnting skrg kite harulah sentiasa istiqamah apabila mlakukan amalan yg baik...dan sesungguhnya amalan istiqamah tu wlaupon sket amat disukai Allah. Nak Allah suke x?kalau nak,jom ramai2 buat amalan yg baik2 yew....












p/s: sy betol2 nak berubah...korang semue doakan yew...

love quotes..


salam ramadhan...
Hye cmue...da lame ak xupdate blog,hehe bselah mlas nak taip...hari ni aku nak citer psal cinta..nk gwang2 sket hari ni. Aku sebnarnye suka bace ayat2 cinta yang org tulis..nak tulis sendiri aku xpndai..jd tgok yg org tulis pom jdilah..huhu..banyak ayat2 cinta yg aku suke,wlaupon da lme aku xjtuh cinta..eh yke??haha..tp kan aku ni pelik sket,aku lebih suke ayat cinta islam...rase tenang n hepy jew lau bace...kalau xpcaye,tgoklah ayat2 cinta islam yg aku ade ni......semuenye ak ambek kat google...tme ksih yew encik google..haha



" Allah says take one step towards Me, I will take ten steps towards you. Walk towards Me, I will run to you" 

    " Two types of Love will not cause you sadness....Love for Allah and for the sake of Allah"



 " worrying about the dunya is a darkness in the heart, while worrying about the akhirah is a light in the heart"

   "One who remembers Allah is never alonely"

    "Jannah....may we all meet there one day"

p/s: ape lagi yg nak dipersoalkn,cinta sejati hanyelah cinta Illahi..setuju??

header blog yang aku buat...

Assalamualaikum..
helllo...hari ni aku buat header lagi.Kali ni aku buat kejap jew sbb aku da pndai buat,kalau hari tu 3 jam,kali xsmpai 30mnit pom..hehe..tp header kali ni simple sgt,hehe ak sje buat simple sbb malas nak pikir banyak..nilah antara header aku buat...













p/s:sape2 nak suh aku buat header,bolehlah,,tp simple jew taw..syaratnye follow aku and comment kat bawah ni...sape berminat jelah

SEGMEN : Aku Nak Entry Aku di 'LIKE' by ANNA

Assalamualaikum....



Hye semue...sape nak hadiah?kalau nak hadiah jom msuk contest anna ni...lau nak msuk tekan cni yew..
here..tp sebelom tu tlong like entry sy ni yew.....tq..

Dosa Semalam..

Assalamualaikum......


Semalam,

masih diingatanku ketika aku melakukan dosa itu,
untuk sekian kali dalam hidupku,
aku melakukannya tanpa kusedari,
bila nafsu menguasai diriku,
Ya Allah aku menyesal,
aku bertaubat padaMu Ya Allah,
Ya Allah,
aku merayu padaMu,
janganlah Kau murka kepadaku,
bagilah aku peluang untuk menebus kembali semua dosa yang lalu,
dosa yang kusedari mahupun tidak,
dosa semalam yang kelam itu,
akan aku jadikan sempadan dalam hidupku,
aku janji,
aku janji Ya Allah,
DOSA SEMALAM TAK KAN BERULANG LAGI

p/s: semua orang pernah melakukan dosa,jangan takut untuk meminta ampun dariNya,kerana Dia Maha 
 pengampun

Purple Flame Pointer
 

Terima kasih sudi bacer^^