perLu k sy sdey??




elloo...
sy mmg sdey sgt riney....byak sgt assgment y perlu hntar mggu ni....tp prlu k sy sdey??
jom tgok ayat yang dinyatakan oleh dr. asri dlam cramahnya ttg sdey...




Jika Allah uruskan urusan kita
dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita walaupun sekelip mata..
Dunia dan manusia boleh berbuat apa apa
tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah..


Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas
Kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah SWT
Apa yang orang rasa rugi
Allah akan memberikan keuntungan yang mana.. jalan jalan manusia tidak sangka…
Tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan..
“Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat-Nya.” (Hamka)
Dan kita pun lupa kadang-kadang untuk bersyukur
di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya


Masihkan kita teringat akan nikmat yg Allah berikan selama ini?
Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru
dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini…
suatu nikmat yang besar


“Yang ada ini sudah harapan kita.” (Hamka)
Bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada
tetapi jangan lupa yang telah ada…
Bersyukurlah wahai diri ini
Ramai orang terpaksa sabar
tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur…


“Ya Allah apa sahaja yang aku alami
daripada nikmat-Mu, daripada kurniaan, daripada sesiapa di kalangan hamba-Mu…
Tidak ada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan
bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran…”
















 p/s: jdi xperlulah sdey2 lg kan....:)

inDahnye Ciptaan TuHaN


cantik kn pelangi tu.......kte manusia ske tgk bde y cntik2..btol x??Allah pom ske bde yang cntik...so,kte knelah cntik2...cntik kat cni bkan bkn cntik luaran jew...y plg ptg dalaman tu.....Allah xmmndang y cntik atau apa sje y bgus2 ttg fizikal kmu...tp Allah mlihat amal kamu,n hati kamu......bersihkah ati kte???cntik kah ati kte???jom bersihkan ati dgn zikir.................jom tgok gmbar lagi..hehe,,..


















just 4 my future husband...


Khas buat insan yang akan menemani ku hingga ke akhirnya yang bergelar suami;
Aku akan menjaga setiap langkah perjalananku…
Aku akan menjaga setiap tutur kataku…
Aku akan menjaga setiap diriku dari pandangan orang lain…
Insya Allah…
Aku akan berhias tuk dirimu…
Aku akan menjaga makan minummu…
Aku akan menjadi permaisuri hatimu…
Insya Allah…
Aku akan menjadi kekasih yang setia untukmu…
Aku akan menjadi isteri mithali bagimu…
Aku akan menjadi ibu untuk anak-anakmu…
Insya Allah…
Tapi…berjanjilah untuk membawa aku bersamamu menuju Syurga
Kau menjadi imam bagi rumahtanggaku…
Kau menyayangiku apa adanya…
Kau mencintaiku setelah kau mencintai ALLAH dan RASUL…
Insya Allah…



Dari kata hati seorang wanita :
Tak minta yang SOLEH ,sebab saya pun tak lah SOLEHAH sangat…
Tak minta yang bergelar USTAZ, sebab saya lagi jauh untuk bergelar USTAZAH…
Nak minta yang KAYA, saya pun TAK KAYA, hanya sekadar apa yang ada…
Nak minta yang HENSEM, saya tak la CANTIK sangat, sekadar hamba sesempurna kejadian yang ALLAH ciptakan…
Nak minta yang BERPANGKAT, saya hanya seorang HAMBA…
Cukuplah sekadar yang MEMAHAMI dan MENERIMA ku seadanya …
Cukuplah yang ada AGAMA di hati dan mengamalkannya serta sama-sama mencari jalan ke Syurga apabila bahtera di layar dan masjid di bina…
Cukuplah yang sama2 saling MEMBANTU dalam susah dan senang mengharungi lautan dunia…
Sesungguhnya tugas pertama ku bukan mencari diri mu tapi mensolehahkan diri ku. Sukar untuk mencari soleh diri mu andai solehah ku tidak setanding dengan kesolehan mu. Janji Allah pasti ku pegang dalam misi mencari diri mu.






aku bKan gAdis Cerewet...


Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup….
Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana…
Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, 
dilamar lelaki yang jiwanya tetap pada yang ESA, 
memimpinku ke arah matlamat yang nyata berlandaskan agama…
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, 
Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, 
jua hatimu kali pertama kita berpandangan….
Itu janji Allah…
Akan tetapi, 
selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, 
selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu….
Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’…
Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak…
Permintaanku tidak banyak, 
Cintai aku bila tiba saatnya…bawa aku ke SyurgaNya..♥







Allah Maha Mengetahui.....


Allah Tahu Apa Yang Terbaik Untuk Kita…
Allah tau apa yg terbaik untuk kta…ada hikmah di sebalik d0a kita yg belum termakbul..bersangka baiklah dangan Allah….!
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah ambillah kesombonganku dariku.”Allah berkata, “Tidak. Bukan Aku yang mengambil, tapi kau yang harus menyerahkannya. “
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah sempurnakanlah kekurangan anakku yang cacat.Allah berkata, “Tidak. Jiwanya telah sempurna, tubuhnya hanyalah sementara.”
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah beri aku kesabaran.”Allah berkata, “Tidak. Kesabaran didapat dari ketabahan dalam menghadapi cobaan, tidak diberikan, kau harus meraihnya sendiri.”
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah beri aku kebahagiaan. “Allah berkata, “Tidak. Kuberi keberkahan, kebahagiaan tergantung kepadamu sendiri untuk menghargai keberkahan itu.”
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah jauhkan aku dari kesusahan.”Allah berkata, “Tidak. Penderitaan menjauhkanmu dari jerat duniawi dan mendekatkanmu pada-Ku.”
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah beri aku segala hal yang menjadikan hidup ini nikmat.Allah berkata, “Tidak. Aku beri kau kehidupan supaya kau menikmati segala hal.”
Ketika manusia berdo’a, “Ya Allah bantu aku MENCINTAI orang lain,Sebesar cinta-Mu padaku.
Allah berkata… “Akhirnya kau mengerti .!!”



Kadang kala kita berpikir bahwa Allah tidak adil, kita telah susah payah memanjatkan doa, meminta dan berusaha, pagi-siang-malam, tapi tak ada hasilnya.
Kita mengharapkan diberi pekerjaan, puluhan-bahkan ratusan lamaran telah kita kirimkan tak ada jawaban sama sekali, sementara orang lain   dengan mudahnya mendapatkan pekerjaan.
Kita sudah bekerja keras dalam pekerjaan mengharapkan jabatan, tapi justru orang lain yang mendapatkannya- tanpa susah payah.
Kita mengharapkan diberi pasangan hidup yang baik dan sesuai, berakhir dengan penolakkan dan kegagalan, orang lain dengan mudah berganti pasangan.
Kita menginginkan harta yang berkecukupan, namun kebutuhanlah yang terus meningkat.
Cuba kita bayangkan diri kita seperti anak kecil yang sedang demam lalu kita melihat tukang ais.
Kita yang sedang panas badannya merasa haus dan merasa dengan minum ais dapat mengubati rasa demam (maklum anak kecil). Lalu kita meminta pada orang tua kita (seperti kita berdoa memohon pada Allah) dan merengek agar dibelikan ais.
Orang tua kita tentu lebih tahu kalau ais penyakit kita lebih parah. Tentu dengan segala dalih kita tidak dibelikan ais. Orang tua kita tentu ingin kita sembuh dulu baru boleh minum ais yang lazat itu. Begitu pula dengan Allah, segala yang kita minta Allah tahu apa yang paling baik bagi kita.
Mungkin tidak sekarang, atau tidak di dunia ini Allah mengabulkannya.
Karena Allah tahu yang terbaik yang kita tidak tahu.
Jika cepat doamu dimakbulkan, Allah sayangkanmu. Jika lewat doamu dimakbulkan, Allah sedang mengujimu. Jika doamu tidak dimakbulkan, Allah sedang merencana yang lagi baik untukmu pada masa akan datang.
p/s:byak bde y kte xtaw dlm idop kte...hanye Dye y mengetahui

taubat NasuHa...




Nasuha

PadaMu ku serah segala

Harta sepenuh jiwa raga

Hanya Kau yang Maha Pemurah

Meredakan hati yang gundah

Ya Allah

PadaMu ku curah segala

Perasaan yang melara

Engkaulah yang punyai cinta

Membawaku ke puncak nasuha

Ku kesali kealpaan diriku

Ku tangisi kesilapan lalu

Walaupun sekali

Tak kan aku ulangi

Ya Allah Tuhanku

Bantulah hambaMu

Jangan biarkan diriku

Terus dibelenggu

Ampuni dosaku 

Terangi hatiku

Izinkan aku kembali

Ke jalan redhaMu

TIada lain yang ku harap

Hanya kasih sayangMu TUhan

Membawa ke rimbun keampunan 

Ya Allah

PadaMu ku serah segala


p/s:suke sgt lagu ni<3..lau nk dengar ley lh tgok kt youtube..










kNape aKu diUji....

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB : “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB: “Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. ” – Surah Al-Baqarah ayat 216


 KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ” – Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB: “Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman. ” – Surah Al-Imran ayat 139
KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA
QURAN MENJAWAB: “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk ” – Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB: “Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka… ?” – Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB: “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” – Surah At-Taubah ayat 129
KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!
QURAN MENJAWAB: “.. dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir. ” – Surah Yusuf ayat 12





p/s:yew...sy akan cube tabah...smuenye ujian Allah....






jom iMbau blik zamAn KnAk2

assalamualaikum.....
hllooo...riney sy nk korang engat blik zman budak2 kte dlu...kte slalu mkn ape,slalu men ape...n slalu tgok cter kartun ape..hehe..jom...nilah y bse sy mkn,men n tgok kartun dlu...same x ngan korang??


















aNdai diA bkn mliK ku...

assalamualaikum..
cinta?btol k cinta?or just nk men2...nk hlangkan ksunyian dihati....
smue pesoalan ni akn mucul ble brcinta..tol x??tp sbnarnye..cinta itu mmg indah...tp ble ianya xblandaskn
syariat,cinta itu mnjdi fitnah....lau da syg sgt kwen jlah..xde duit or xkje lg?so jgnlah mndekati cinta ini..
jgn rsak kn istilah cinta y sbnarnye adelah suci..,...jom tgok2 kate2 ni
Ya Allah
Seandainya telah Engkau catatkan,
Dia milikku tercipta buatku,
Satukanlah hatinya dengan hatiku,
Titipkanlah kebahagiaan antara kami,
Agar kemesraan itu abadi.
Dan ya Allah, ya Tuhanku yang Maha Mengasihi,
Seiringkanlah kami melayari hidup ini ke tepian yang sejahtera dan abadi.
Tetapi Ya Allah,
Sekiranya Engkau telah takdirkan,
Dia bukan milikku,
Bawalah ia jauh dari pandanganku,
Luputkanlah ia dari ingatanku,
Dan peliharakanlah diriku dari kekecewaan.
Serta Ya Allah, Ya Tuhanku yang Maha Mengerti,
Berikanlah aku kekuatan,
Melontar bayangannya jauh ke dada langit,
Hilang bersama senja nan merah agar aku bisa bahagia,
Walaupun tanpa bersama dengannya.
Dan ya Allah yang Tercinta,
Gantilah yang telah hilang,
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah,
Walaupun tak sama dengan dirinya.
Ya Allah ya Tuhanku,
Pasrahkan aku dengan takdirMu,
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan,
Adalah yang terbaik buatku kerana,
Engkau Maha Mengetahui segala yang terbaik buat hambaMu ini.
Ya Allah, cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku di dunia dan di akhirat.
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini.
Jangan Engkau biarkan aku bersendirian di dunia mahupun di akhirat.
Jangan menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran.
Maka kurnialah aku seorang pasangan yang beriman suatu hari nanti.
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup ke jalan yang Engkau redhai.
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh.
Amin ya Rabbal Alamin.


Maksudnya :”Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidupku seorang diri, dan Engkaulah pewaris yang paling baik.” (AlQuran: Al-Anbiya’: 89).










SaBaR bLe DiUji...

assalmualaikum.....
bumi mne xditimpa hjan??mmg bumi kn slalu ditimpa hjan,,kn?hehe..camtulah mnusia,smue mnusia ade msalah trsendiri...ble ade msalah kte mmg akan rse sedey n ptus ase..tol x??jgn lh camtu....ble kte ade msalah kte mstilah sabar n hadapi mslah tu..jgn lari dr mslah,sbb ble kte lari dr msalah tu..msalah len akn tmbul..jd branilah ble mghadapi ape2 msalah...nk taw satu rhsie x?tp rhsie ni awk leh ckp kt sape2 pom...nk taw x ni???hehe...rhsia y sy nk ckp ni mybe smue org da taw,tp bialah sy ckp blik bg pringatan smue org..sbnarnye ble kte diuji Allah syg kte,sbb Allah nk kte mngingati Dia ble kte ade msalah...Allah rindu kn kte utk dgar kte mngadu kat Dye..jd jgnlah sdey2..sbb Allah dah jnji..ssguhnye Dia suke org y sabar n Dia bsame dgn org y sbar,,,jd bruntunglh ssape y pnyabar....jgn jdkan msalah tu bde negatif...tkar mslah tu kpd positif,tentu idop kte akan lbih hepy..pcayelah.....so jgn sdey2 lg yew..xmo sdey2...hehe..(^_^)






Purple Flame Pointer
 

Terima kasih sudi bacer^^